نون خ فرصتی برای توسعه گردشگری غرب کشور

نون خ فرصتی برای توسعه گردشگری غرب کشور

تماشا‌ کردن‌ فيلم‌ در‌ اوقات‌ فراغت،‌ يکی‌ از سرگرمی‌های‌ لذت‌بخش‌برای‌اکثر‌آدم‌ها‌به‌شمار‌می‌آيد‌که‌علاوه بر‌پرکردن‌
‌ وقت،‌می‌تواند‌تجربيات‌و‌اطلاعات‌بسياری‌را‌به‌تماشاگران منتقل‌ کند. همچنين‌می‌تواند‌يکی‌از‌منابع‌انگيزشی‌ترغيب‌به‌انجام‌کاری‌کند.‌ در‌اين‌ميان‌فيلم‌های‌بسياری‌در‌رابطه‌با‌گردشگری و‌سفر،‌توليد‌
‌شده‌که‌به‌نشان‌دادن‌و‌معرفی‌مناظر‌زيبای‌طبيعی‌می‌پردازند‌و‌ ممکن‌است‌باعث‌ترغيب‌حس‌ماجراجويی‌و‌ميل در‌افراد‌شوند. يکی‌از‌گونه‌های‌گردشگری‌و‌يکی‌از‌بهترين شيوه‌های‌تبليغ‌سفر‌“گردشگری‌فيلم‌“‌است؛‌با ساخت فیلم در‌لوکيشن‌های‌خاص‌بسياری‌از‌طرفداران‌آن‌ اثر ترغیب شده تا‌از‌اين‌محل‌بازديد‌ داشته‌باشند سال‌ها‌ قبل‌ فيلم‌ “خيلی‌ دور‌ -‌ خيلی‌ نزديک“ساخته‌ رضا‌ ميرکريمی‌به‌نوعی‌تبليغ‌سفر‌به‌کوير‌محسوب گردید و همان   فيلم‌باعث‌شد‌که‌بيابان‌لوت‌(کوير‌شهداد)‌ بر سر زبان ها بیفتد و‌بيش‌از‌پيش‌ مورد‌توجه‌قرار‌گيرد‌ و‌حتی‌ تور های کویر در کشور‌رونق‌يابد.‌ 
و‌حالا‌سريال‌نون‌خ‌مناطق‌غربی‌کشور‌را‌نشانه گرفته است نشانه‌ای‌ که‌ می‌تواند‌ علی‌رغم‌ مشکلات‌ و‌ تنگناهای معیشتی  و‌اقتصادی‌موجود‌ در‌منطقه،‌ ظرفيت‌بسيار‌خوبی در ابعاد مختلف‌اقتصادی،‌به‌وجود‌آورد‌ و‌سختی‌ها‌را‌ برای مردم منتطقه کاهش‌دهد. پرواضح‌ است‌ که‌ غرب‌ ايران‌ از‌ نظر‌ جاذبه‌های طبیعی و انسان ساخت انسان‌ساخت‌يکی‌از‌بی‌ نظيرترين‌ مناطق‌ اين‌پهنه خاکی است علاوه‌ بر‌ اين‌ فرهنگ‌ مردم‌ اين‌ مناطق‌ به‌ خصوص کرد های کشورمان،‌فرهنگی‌ بسيار‌غنی‌ دارند‌ که‌ هر‌ايرانی‌ لازم‌است‌ تا‌ آن‌را‌بشناسد. با‌اين‌حال‌نبايد‌فراموش‌کرد‌که‌ وجود‌زيرساخت‌و‌تأسيسات‌ گردشگری‌اگرچه‌لازمه‌توسعه‌ اين‌صنعت‌است؛‌اما‌کافی‌نيست.‌ مهم‌ترين‌ و‌ دشوار ترين‌ بخش‌ برای‌ توسعه‌ گردشگری‌ يک‌مقصد‌ تبليغات‌ و‌ بازاريابی‌ آن‌ است‌که‌ بايد‌ به‌ سبک‌و‌سياق‌خاص‌خود‌ انجام‌شود.‌ يکی‌ از‌راه‌ های‌ بازاريابی‌ گردشگری،‌توجه‌به‌مقوله‌“گردشگری‌
فيلم”‌ است.‌در‌ اين‌ گونه‌ از‌گردشگری،‌در‌واقع‌يک‌فيلم‌سينمايی‌ يا‌ سريال‌ باعث‌ می‌شود‌که‌مردم‌ترغيب‌شوند‌و‌از‌لوکيشن‌های‌
آن‌ و‌يا‌ منطقه‌ای‌ که‌اين‌فيلم‌ در‌آن‌ساخته‌شده،‌بازديد‌کنند. اخباری‌که‌در‌برخی‌سايت‌های‌خبری‌از‌تبديل‌شدن‌ خانه‌معروف‌
سريال‌ نون‌ خ‌ به‌ اقامتگاه‌ بوم‌گردی‌ دارد‌ و‌ از‌ ديگر‌ سو‌ توجه‌ توأمان‌به‌روستای‌محل‌فيلم‌برداری‌نشانه‌موفقيت‌اين‌سريال‌
در‌جلب‌توجه‌گردشگران‌است.‌ موفق‌ ترين‌ اين‌ نمونه‌ از‌ گردشگری‌ فيلم‌ در‌بين‌ کشور های‌ مختلف‌ را‌ شايد‌ بتوان‌ به‌ “نيوزيلند”‌ اشاره‌کرد،‌ اغلب‌ مسافران‌ اين‌ کشور‌ برای‌ بازديد‌ از‌ لوکيشن‌ های‌ فيلم‌ “ارباب‌حلقه‌ها”‌ به‌آن‌ کشور‌ سفر‌ می‌کنند.‌ همچنين‌ نمونه‌های‌ موفق‌ ديگری‌ نيز‌ همچون‌ کشور‌ايسلند‌وجود‌دارد‌که‌با‌استفاده‌از‌ظرفيت‌سريال‌“بازی‌تاج‌وتخت”‌
گردشگران‌ زيادی‌ را‌ توانسته‌ تا‌به‌ خود‌ جذب‌ کند. با‌توجه‌ به‌ سياست‌ های‌ توزيع‌ گردشگری‌ داخلی‌ که‌ چند‌سالی‌ است‌ در‌ کشور‌ شکل‌ گرفته،‌ کردستان‌ و‌ کرمانشاه‌ می‌توانند‌ به‌ يکی‌ از‌مقاصد‌ مهم‌ سفر‌ تبديل‌شوند.‌ بار‌ زياد‌ گردشگری‌ کشور‌ معمولاً‌ بعد‌ از‌ مشهد‌ و‌ شهرهای‌شمالی،‌ به‌دوش‌ استان‌هايی‌ چون‌يزد،‌ اصفهان‌ و‌ فارس‌ است‌ و‌ همين‌ موضوع‌ باعث‌ شده‌ تا‌ اين‌ مناطق‌ در‌ زمان‌ تعطيلات‌ يا‌ پيک‌ سفر‌ با‌ حجم‌ گردشگر‌ فرا تر‌ از‌ ظرفيت‌ خود‌ روبرو‌ باشند.‌ از‌سوی‌ديگر،‌ اصلی‌ ترين‌ علت‌ سفر‌ مردم‌ به‌ اين‌ مناطق‌ آشنا‌ نبودن‌ با‌ جاذبه‌های‌ ديگر‌ نقاط‌ کشور‌ است.

فرید جواهرزاده

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش