رابطه دوسویه صنایع خلاق و گردشگری خلاق

نویسنده : زهرا صیدی

         یکی از اهداف «گردشگری خالق» تشویق تولید صنایع‌دستی است که هم به خاطرخواسته گردشگر و هم با یک طیف وسیع در برنامه‌های سیاست‌گذاری معاصر شکل، گرفته است. گردشگری خلاق در یک مقصد، نیازمند توسعه صنایع خلاق، مشارکت فعالانه گردشگر و تماس نزدیک با مردم محلی است. صنایع خلاق، نقطه تقاطع هنر، تجارت و تکنولوژی به‌حساب می‌آیند. این صنایع، شامل تبلیغات، معماری، هنر، صنایع‌دستی،طراحی، فیلم، موسیقی، انتشارات، لوازم بازی، رادیو و تلویزیون و بازی‌ها می‌شوند. صنایع خلاق، به چرخه‌هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق می‌شود که خلاقیت و سرمایه فکری را به‌عنوان ماده خام، به کار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر این صنایع متشکل از مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانش‌محور هستند که بر هنرر و سنت تمرکز دارند.از آنجایی که ماده خام این صنایع، خلاقیت و سرمایه فکری است بیش از هر صنعت دیگری در مقابل عوامل بیرونی تاب‌آور است و اساساً از عوامل خارجی و بیگانه مستقل است.

         به‌دلیل آنکه صنایع خلاق مبتنی بر داشته‌های فرهنگی یک ملت شکل می‌گیرد، آن‌را هم مفهوم با صنایع فرهنگی نیز می‌دانند. بر همین اساس این صنایع مردم‌بنیاد بوده و درون‌زا هستند. میراث‏‌فرهنگی‌وصنایع‌دستی، اسباب‌بازی، موسیقی، گردشگری همگی زیرمجموعههایی از صنایع خلاق هستند که نشان از مردم‌بنیاد بودن و برون‌زا بودن این صنعت دارند.صنایع خلاق، کیفیت زندگی شهروندان را ازطریق ارتقای بافت اجتماعی شهر، ظهور نموده‌ای تاریخی، اقشارو اقلیت‌های مختلف جامعه و درنهایت، تقویت چرخه اقتصادی شهر، بهبودمی‌بخشند و حس همبستگی اجتماعی را در میان سا کنان شهر تقویت می‌کنند و به تعریف یک هویت منحصربه‌فرد برای شهر، در ذهن سا کنان و گردشگران می‌انجامد.

مجموعه مفاهیم شهر خلاق گردشگری و صنایع‌دستی بومی یک رابطه دوسویه سودآوربرقرارمی‌کند؛ ازسویی، صنعت گردشگری، انگیزه و منابع مالی موردنیاز جهت حفظ و احیاء هنرهای دستی و صنایع‌دستی بومی را فراهم می‌کند و موجب ارتقاء استانداردهای کیفی صنایع‌دستی و درآمد حاصل از فروش آن‌ها می‌شود و ازسویی دیگر، صنایع‌دستی اصیل و خلاقانه در ایجاد تصویری منحصربه‌فرد از شهر، ساخت یک برند فرهنگی خلاق برای شهر و افزایش کیفیت تجربه گردشگران نقش بسزایی دارد. امکان توسعه گردشگری خلاق در ایران، به‌ویژه در مناطقی با پیشینه غنی تاریخی وجود دارد و باوجود تنوع بسیار در صنایع‌دستی، ظرفیت زیادی را برای جذب گردشگر خلاق دارد.این مناطق با داشتن آثار هنری و صنایع‌دستی اصیل و با کیفیت می‌توانند به بهترین وجه از گردشگری خلاق استفاده کنند.

منابع

-شفیعی، زاهد، فرخیان و فیروزه، میرقدر، لیال،(1392) اصفهان به‌عنوان شهر خالق صنایع‌دستی با رویکرد توسعه گردشگری، فصلنامه علمی- پژوهشی و بین‌المللی انجمن جغرافیای ایران، سال 12 ،شماره 43،صص 278-2

-میرزایی، روزبه، (1395 )گردشگری رویداد راهکاری جهت توسعه اقتصادی پایدار در جوامع محلی«، فصلنامه علمی- پژوهشی و بین‌المللی انجمن جغرافیای ایران، سال 14 ،شماره 49،صص 60 -41

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش